در این مقاله به مبحث مهم ارزشگذاری کسب و کارها می پردازیم و پس از آشنایی با روش های مختلف ارزشگذاری، توضیحاتی را در زمینه مناسب ترین روش‌ها برای ارزشگذاری انواع کسب و کارها ارائه خواهیم داد.

ارزشگذاری چیست؟

ارزشگذاری یک شرکت یا کسب و کار، فرآیند ارزیابی کل ارزش اقتصادی یک کسب و کار و دارایی های آن است. در طول این فرآیند، تمام جنبه های یک کسب و کار از قبیل دارایی ها، بازار محصولات، پتانسیل فروش و موارد دیگر برای تعیین ارزش فعلی آن ارزیابی می شود. در ارزشگذاری استارتاپ ها، ارزش دارایی های نامشهود سهم زیادی از ارزش استارتاپ را به خود اختصاص می دهد. بنابراین تعیین ارزش دارایی های نامشهود در ارزشگذاری استارتاپ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا ارزشگذاری می کنیم؟

صاحبان کسب و کار ها به دلایل مختلفی نیاز به ارزشگذاری و تعیین ارزش روز کسب و کار خود دارند. یکی از این دلایل، تغییرات در ساختار مالکیت شرکت ها می باشد. صاحبان کسب و کار ها در رویدادهایی از قبیل فروش سهام، ادغام، یا تجزیه شرکت نیاز به ارزشگذاری شرکت خواهند داشت. ارزش تعیین شده در این مرحله معیاری برای مذاکرات در خصوص تغییرات اشاره شده خواهد بود.

از دلایل دیگری که شرکت ها نیاز به ارزشگذاری دارند، عرضه اولیه سهام شرکت در بورس اوراق بهادار است. شرکت ها برای پذیرش در بازار بورس و عرضه سهام خود در این بازار نیاز به این دارند که ارزش پایه و قیمت تابلو در زمان عرضه برآورد شود. بنابراین ارزشگذاری دقیق و منصفانه شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است.

ارزیابی عملکرد تیم و سنجش استراتژی های مختلف نیز از دیگر دلایل مختلف ارزشگذاری کسب و کار ها می باشد. صاحبان کسب و کار ها برای این که تاثیر استراتژی های مختلف و عملکرد تیم ها را روی کسب وکار خود ارزیابی کنند، نیاز به این دارند که ارزش کسب و کار خود را برآورد کنند.

همچنین سرمایه گذاران نیز برای سنجش میزان رشد سرمایه خود در شرکت های زیر مجموعه، نیاز به ارزشگذاری دوره ای این شرکت ها خواهند داشت.

انواع روش های ارزشگذاری

روش های متعددی برای ارزشگذاری کسب و کار ها وجود دارد که با توجه به وضعیت و شرایط کسب و کار می توان از آن ها استفاده کرد. روش های ارزشگذاری کسب و کار ها بر اساس نوع تحلیل و نوع داده های موجود به چهار قسمت کلی تقسیم بندی می شود. این چهار قسمت به شرح زیر است:

  • روش های کیفی و شهودی
  • روش های نسبی
  • روش های مبتنی بر داده های مالی
  • روش های مبتنی بر دارایی

روش های مختلف ارزشگذاری بر اساس تقسیم بندی بالا به شرح تصویر زیر است:

کدام روش بهتر است؟

این که از بین روش های متعدد ارزشگذاری، کدام یک بهتر است، یکی از مسائل مهمی است که صاحبان کسب و کار برای ارزشگذاری کسب و کار خود باید به آن دقت کنند. انتخاب روش مناسب ارزشگذاری به این بستگی دارد که کسب و کار شما در کدام سطح از بلوغ قرار دارد. طبق تصویر زیر، می توان دید که هر کدام از روش ها در چه سطحی از بلوغ کسب و کار مناسب می باشد.


سخن آخر

ارزشگذاری فرآیند سخت و پیچیده ای داشته و برای انجام این کار باید تمام جنبه های شرکت مورد بررسی قرار گیرد. جنبه هایی از قبیل دارایی ها، دانش فنی، ارزش برند، پتانسیل های فروش و غیره. ارزشگذاری استارتاپ ها به دلیل عدم وجود داده های مالی کافی، عدم ثبات، داشتن فناوری های جدید و ریسک بالای کسب و کار از پبچیدگی بیشتری برخوردار بوده و انجام این کار آمیخته ای از علم و هنر و تجربه می باشد.

در پایان می توان گفت که بهترین روش ارزشگذاری وجود ندارد و برای برآورد ارزش یک کسب و کار باید دید که این کسب و کار در کدام مرحله از بلوغ و توسعه قرار داشته و چه نوع داده ای در اختیار می باشد. همچنین این نکته نیز قابل ذکر است که شرکت های سرمایه گذاری خطر پذیر، برای ارزشگذاری استارتاپ ها جهت خرید یا فروش سهام آن ها، معمولا از روش جریان های نقدی تنزیل شده (DCF) استفاده می کنند.

در نهایت باید گفت که ارزشگذاری، دانش و تجربه بالایی را می طلبد و نیازمند شناخت کامل از کسب و کار و محیط آن می باشد.

آیا شما به عنوان صاحب یک کسب و کار از ارزش کسب و کار خود اطلاع دارید؟

به نظر شما کسب و کارتان چقدر می ارزد؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ این سوالات بوده و نیاز به ارزشگذاری کسب و کار خود دارید، برای دریافت مشاوره با ما در تماس باشید. تیم هلدینگ سرمایه گذاری خطر پذیر برسام تک با دانش و تجربه ای که در اکوسیستم فناوری کشور دارد می تواند شما را در این راه همراهی کند.


پایان