با ظهور تکنولوژی ها نو مانند AI و Quantum Computing و رشد بسیار سریع اینترنت موبایل در سالهای گذشته, گزینه های فراوانی برای مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف ایجاد شده است تا با کمک این تکنولوژی ها بهره وری را افزایش دهند و یا هزینه های خود را کاهش دهند و بتواند در فضای رقابتی و عدم قطعیت امروز موفق تر از رقبا ظاهر شوند.

در این نوشتار تلاش شده است به برخی تکنولوژی های نوظهوری که شما به عنوان مدیر یک کسب و کار می­توانید از آنها برای بهبود عملکرد سازمان­تان استفاده کنید, پرداخته شود و توضیحات درمورد کاربردها و افق دید هرکدام از این تکنولوژی ها برای شما ترسیم شود.

تکنولوژی های جدید چگونه به بهبود عملکرد کسب و کارها کمک می­کنند؟

تکنولوژی های جدید با افزایش بهره­ وری(Productivity) می­توانند عملکرد کلی سازمان را بهبود ببخشند. برای مثال استفاده از پردازش ابری[1]  می­تواند هزینه های ثابت موردنیاز برای ایجاد یک واحد جدید تحلیل داده در سازمان را بسیار کاهش دهد و یا یک تکنولوژی جدید برای ساخت محصولات مانند پرینتر سه بعدی می­تواند مدت زمان لازم برای تولید نمونه ­های اولیه یک محصول جدید را بسیار کاهش دهد.

از این رو استفاده از تکنولوژی های جدید چه برای بنگاه های استارتاپی و چه برای شرکت های بالغ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درحالت کلی می­توان گفت که شرکت ­ها به چهار منظور می­توانند از تکنولوژی­ های نوین بهره ببرند:

  1. بهینه سازی عملیات, انعطاف پذیری و اعتماد 
  2. بهبود بهره­ وری مقیاس و ارزش پیشنهادی به مشتری, روش های نوین ارتباط با مشتری و فروش
  3. تعامل پیشگام با مشتری, افزایش سرعت پاسخ ­دهی به فرصت ­ها یا تهدیدات
  4. دنبال­ کردن راه­ حل­ های پایدار

روندهای تکنولوژیک بهبود بهینه سازی:

این روندها سیستم­ های فناوری اطلاعات[2] را در راستای افزایش اعتماد و بهبود تصمیم ­گیری بر مبنای داده[3], ارتقا می­ بخشند و همچنین از فناوری هوش­ مصنوعی(AI) بدین منظور استفاده می­کنند. ازجمله این تکنولوژی­ ها می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم ایمنی دیجیتال (DIS): شیوه‌ها و فناوری‌هایی را برای طراحی، توسعه، عملیات و تجزیه و تحلیل نرم‌افزار ترکیب می­کند تا ریسک‌های تجاری را کاهش دهد. چنین تکنولوژی­ای این امکان را برای کسب و کارها ایجاد می­کند تا در عصر [4]VUCA بتوانند به تغییرات و عدم قطعیت پیش روی خود با سرعت بالاتری واکنش نشان دهند و بتوانند یک تجربه مناسب برای مشتری نهایی خود رقم بزنند.

درطی یکی از نظرسنجی­ های اخیر گارتنر درمورد غلبه بر موانع اجرای دیجیتال, تقریبا نیمی از پاسخ دهندگان (48%) اظهار داشتند که هدف اصلی از سرمایه ­گذاری دیجیتال آنها بهبود تجربه مشتری است. سیستم ایمنی دیجیتال (DIS) برای اطمینان از اینکه تجربه مشتری توسط نقص ­ها, خرابی­ ها یا ناهنجاری­ سیستم, مانند اشکالات نرم ­افزاری یا مسائل امنیتی به خطر نمی­افتد, بسیار مهم است.

  • مشاهده ­پذیری کاربردی(Applied Observability): به کمک داده‌های ایجاد شده توسط یک سازمان کار می‌کند و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل و ارائه توصیه‌ استفاده می­کند که به یک شرکت اجازه می‌دهد, سریع‌تر و دقیق‌تر تصمیم‌گیری کند. هنگامی که به طور سیستماتیک اعمال می شود، می تواند تاخیر برای پاسخ را کاهش دهد و عملیات تجاری را به موقع[5] بهینه کند.

سرعت پاسخگویی منجر به رضایت و وفاداری مشتری می شود. حلقه‌های بازخورد کوتاه‌تر بین اقدامات ذینفعان و واکنش‌های سازمانی، برنامه‌ریزی پیشگیرانه بر اساس اقدامات مشتری را ممکن می‌سازد. برای مثال، یک حلقه بازخورد مثبت بین رفتار مشتری و مکانیسم‌های پاداش می‌تواند یک تمایز کلیدی برای بهبود وفاداری مشتری باشد. به طور مشابه، استفاده از رفتار واقعی مشتری به‌عنوان معیاری برای ریسک، می‌تواند در مقایسه با استفاده از مدل‌های نظری مشتری، مشکلات و ناهنجاری­ها را کاهش دهد.

  • AI TRiSM: این تکنولوژی, توضیح نتایج هوش مصنوعی، استقرار سریع مدل‌های جدید، مدیریت فعال امنیت هوش مصنوعی و کنترل‌هایی برای مسائل مربوط به حریم خصوصی و اخلاقی را ترکیب می­کند. به عبارت دیگر این تکنولوژی برای کنترل شفافیت عملکرد هوش مصنوعی, از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. سازمان‌هایی که ریسک هوش مصنوعی را مدیریت نمی‌کنند، به احتمال زیاد نتایج و عملکرد منفی هوش مصنوعی را تجربه خواهند کرد. مدل‌ها آنطور که در نظر گرفته شده عمل نمی‌کند، و نقص امنیت و حریم خصوصی، ضرر مالی و اعتباری جبران ناپذیری به واسطه آن ایجاد خواهد شد.

روندهای تکنولوژی بهبود مقیاس:

این روند تکنولوژی, عرضه عمودی محصولات در زنجیره تامین را سریعتر می­کند و دسترسی را برای همه و در همه جا ممکن می­سازد.

  • پلتفرم‌های ابری(Cloud Platform): برای پاسخگویی به نیازهای خاص در بخش­های عمودی زنجیره تامینِ صنعت, طراحی شده ­اند. باترکیب [7]SaaS, PaaS[8] و IaaS[9] با یک نیاز خاص در صنعت, امکان همراهی و واکنش بنگاه ­ها را به شرایط درحال تغییر و اختلالات در صنعت ایجاد می­کند.
  • مهندسی پلتفرم(Platform Engineering): یک روند تکنولوژی نوظهور است که می­تواند تحویل برنامه ها و خلق ارزش در صنعت را تسریع بخشد. مهندسی پلتفرم در پاسخ به معماری پیچیده نرم­ افزارهای مدرن شکل گرفت تا بهره ­وری کاربر نهایی را افزایش دهد و فشار روی تیم­ های توسعه دهنده را کاهش دهد. توسعه نسل جدیدی از ابزارها، مهندسی پلتفرم را به یکی از داغ ترین موضوعات گفتگو در جامعه DevOps تبدیل کرده است.
  • تحقق ارزش بی­سیم[10]: گارتنر از اصطلاح «تحقق ارزش بی‌سیم» برای توصیف طیف وسیعی از روش‌هایی استفاده می‌کند که فناوری‌های بی‌سیم نسل بعدی به زودی خدمات جدید و بهبود یافته را ارائه می‌کنند و هزینه‌های سرمایه را کاهش می‌دهند." تحقق ارزش بی­سیم" مستلمزم گسترش خدمات دیجیتال به گونه ای است که طیف گسترده ای از خدمات و مشتریان جدید را در بر می­گیرد. این تکنولوژی کاربردهای بسیار وسیعی از جمله برچسب ­گذاری دیجیتال, اینترنت اشیاء و ... را شامل می­شود. 

روندهای تکنولوژی تعامل پیشگام:

این روند بر ایجاد توانایی برای تغییر در مدل کسب و کار و تبیین استراتژی برای بهره ­مندی از بازارهای مجازی جدید تمرکز دارد.

  • سوپر اپ(SupperApp): می­تواند چندین برنامه را برای استفاده مشتری یا کارمند ادغام و جایگزین کند و از یک اکوسیستم تجاری قابل ترکیب پشتیبانی کند.
  • هوش مصنوعی تطبیقی(Adaptive AI): حتی درزمان ساخت هم درحال یادگیری است. این نوع از هوش مصنوعی برخلاف انواع قدیمی ­تر می ­تواند کدهای خود را مورد بازبینی قراردهد تا با شرایط موجود به درستی تطبیق پیدا کند.
  • متاورس(Metaverse): به کمک انواع جدیدی از دارایی ­های تجاری دیجیتال(DBA) و مدل­ های تبادل ارزش, فرصت­ های اقتصادی ایجاد می­کند. برای تقویت استراتژی تحول دیجیتال استفاده از متاورس و بررسی عادات و رفتارهای مردم در فضای مجازی از اهمیت ویژه برخوردار است.

راه حل­ های پایدار

ارائه فناوری به تنهایی در سال 2023 کافی نخواهد بود. فناوری پایدار چارچوبی از راه حل هایی است که کارایی خدمات فناوری اطلاعات را افزایش می دهد, پایداری شرکت را از طریق فناوری­ هایی مانند قابلیت ردیابی، تجزیه و تحلیل، نرم افزار مدیریت انتشار کربن و هوش مصنوعی امکان پذیر می کند و به مشتریان کمک می کند تا به اهداف پایداری خود دست یابند.

سرمایه گذاری در فناوری پایدار همچنین پتانسیل ایجاد انعطاف پذیری عملیاتی و عملکرد مالی بیشتر را دارد و در عین حال راه های جدیدی برای رشد فراهم می کند.

مترجم:محمد پاینده پیمان

Source: https://www.gartner.com/en/articles/gartner-top-10-strategic-technology-trends-for-2023 

  • [1] Cloud computing 
  • [2] Information Technology (IT)
  • [3] Data Driven Decision Making
  • [4] volatility, uncertainty, complexity, and ambiguity
  • [5] In Real-Time
  • [6] Artificial Intelligence Trust, Risk and Security Management
  • [7] Software as a Service
  • [8] Product as a Service
  • [9] Infrastructure as a Service
  • [10] wireless value realization